Laura Räty Lääkäri, äiti, sosiaali- ja terveysministeri

Kaikki blogit puheenaiheesta Anne Berner

Nyt herätys, liikenneministeri Berner!

Yle uutisoi 05.04.2018, että Huoltovarmuuskeskus kritisoi jatkoselvitykseen valitun jäämeren radan kulkemista liian likeltä Venäjän rajaa. Huoltovarmuuskeskuksen logistiikkapäällikön Raija Viljasen mukaan rata ei todennäköisesti olisi kriisitilanteessa käytettävissä. Uutisissa todetaan myös: “Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) kertoi omassa esityksessään, että valittu linjaus parantaisi Suomen huoltovarmuutta selvästi. Huoltovarmuuskeskuksessa asiasta ollaan täysin eri mieltä.

NATO-rata halki Lapin!

Liikenneministeri Anne Berner jätti kertomatta Lapin halki kulkevan Jäämeren radan todellisen luonteen. Kysymys on NATO-radasta, jolla pyritään luomaan yhtenäinen Eurooppalainen "huoltovarmuus" halki Suomen ja maamme kytkeminen sotilasliiton etuihin ja strategiaan.

Mitää varsinaista vertailevaa selvitystä eri vaihtoehtojen kesken ei tehty, vaan lopputulos oli jo ennakkoon naulattu kiinni. Loppu olikin sitten Bernerin munkkilatinaa.

YLE uutinen

https://yle.fi/uutiset/3-10109092

Yhtiöittäminen jatkuu: Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalvelut

Hallitus esittää säädettäväksi lakia Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi. Valtioneuvosto oikeutettaisiin luovuttamaan Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden hallinnassa oleva omaisuus ja toiminta perustettavalle osakeyhtiölle. Yhtiön toimialana olisi meri-, rautatie- ja tieliikenteenohjaus ja -hallinta sekä siihen liittyvä tiedon keruu, hallinta ja hyödyntäminen.

Koillisväylältä Suomen läpi muualle Eurooppaan

Liikenneministeri Anne Berner liikenaisena haaveilee uutta tavaravirtaa kaukaa Aasiasta, so. Kiinasta enimmäkseen, mutta myös Japanista ja Korean niemimaalta Euroopan markkinoille. Maantietoa lukeneet muistavat Euroopan jatkuvan Venäjän Uralille asti. Nyt Jäämeren rataa |1 myöten Tallinna-tunneliin …

 

Ministeri Bernerin konsultoinnit

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) teetätti VR:n pilkkomis- ja kilpailuttamishankkeesta konsulttiselvityksiä. Selvitykset maksoivat 700 000 euroa.

 

Erittäin arvostettu Boston Consulting Group teki ammattitaitoisen ja kattavan selvityksen. Heidän selvityksensä johtopäätös oli, että Bernerin pilko ja kilpailuta -malli ei kannata, vaan se lisää kustannuksia.

 

Rakentakoot yritykset omat rautatiet !

Tänään eduskunnassa käyty keskustelu VR:n tulevaisuudesta oli aika hämmentävä. Berner puhui rautateiden pilkkomisesta 4.ksi eri yritykseksi ja maakunnallisista rautateistä, joita  kaikki hallituspuolueet tukivat.

Berner on kovan luokan valtion omaisuuksien vihaaja ja tuhooja.

Minua vain ihmetyttää se, että jos rautatieliikenne on niin kannattavaa kuin väitetään, niin miksi ei yritykset Bernerin johdolla voi alkaa rakentamaan omia rautateitä.

KILPAILEVIA VR:LLE

Luulisi kannattavalle toiminnalle saatavan myöskin kansainvälistä rahaa.

Kompastuuko Anne Berner VR:ään?

Eduskunnan kuuden oppositiopuolueen ”kirjava joukko” on löytänyt ensimmäisen yhteisen asian, jolla se yrittää tosissaan horjuttaa hallitusta.

Yhteinen vihollinen on Anne Bernerin (kesk.) johtaman liikenne- ja viestintäministeriön hanke VR:n kalusto-, huolto- ja kiinteistötoimintojen yhtiöittämiseksi.

Junailiko Berner diilin Sir Souterille?

Skottimiljonääri Sir Brian Souter syntyi bussinkuljettajan perheeseen. Hän on tunnettu Britanniassa sekä bussi- että rautatieyhtiöidensä kautta, ja hänet aateloitiin joukkoliikenteen edistämisestä.

Souter tunnetaan myös kansainvälisenä pelurina, mistä kertoo esimerkiksi se, että 1996 hän osti Ruotsin valtion Swebus-bussiyhtiön myydäkseen sen pari vuotta myöhemmin eteenpäin. Suomessa Souter on Onnibus-yhtiön enemmistöomistaja sekä myös hallituksen puheenjohtaja. Lisäksi Puolassa, Virossa ja Uudessa-Seelanissa toimii sisaryhtiöitä, jotka ovat Souterin omistuksessa.

Keskustaliberaalin politiikan tuhon tie III: Piia Katteluksen laiton erottaminen

Keskustan vielä istuvana puoluevaltuuston jäsenenä en ole voinut kuin ihmetellä sitä hampaattomuutta, jota keskustan puolue-elimet, suuri osa eduskuntaryhmästä ja varsin valtioneuvoston jäsenet ovat edustaneet.

EU-pakko taktisena keinona - ensin hallintarekisteri ja nyt VR:n kilpailutus

Ylen uutiset kertovat, ettei EU välttämättä velvoitakaan Suomea raideliikenteen kilpailutukseen. Europarlamentaarikko Pietikäinen tuo esille asetuksen kohdat, jotka jättävät valtioille hyvinkin paljon harkinnanvaraa.

Asetus kertoo:

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä