*

Laura Räty Lääkäri, äiti, sosiaali- ja terveysministeri

Kaikki blogit puheenaiheesta Metropoli

Terveydenhuollosta vientituote

Husin lasten ja nuorten yksiköissä on meneillään magneettisairaalahanke, jonka tavoitteena on tuoda 2019 valmistuvalle uudelle lastensairaalalle magneettisairaala laatusertifikaatti. Magneettistatuksen myöntää ANCC (American Nurses Credentialing Center), ja tällä hetkellä lasten ja nuorten sairaalassa tehdään kovasti töitä toiminnan kehittämiseksi sertifikaatin edellyttämälle tasolle. Magneettisairaalassa panostetaan hoidon laadun lisäksi hyvään johtamiseen ja työhyvinvointiin. Magneetti on siis vetomainen sekä potilaille että henkilöstölle.

Metropolialue on maataloustukien suurin edunsaaja

Suuren tulonsiirtokeskustelun seuraavana aiheena ovat tällä kertaa aina niin suuria tunteita herättävät maataloustuet. Suomessa maksettiin kansallisia ja EU-tukia vuonna 2015 yhteensä 1,69 miljardia euroa. Kansallisten tukien osuus tästä summasta oli ainoastaan 326 miljoonaa euroa. Asian suhteuttamiseksi oikeaan mittakaavaan on hyvä palauttaa mieliin, että yritystoiminnalle hyödyllistä tutkimus- ja kehittämisrahoitusta maksettiin samana vuonna yli 2 miljardia euroa ja asumistukea lähes miljardi euroa. 

Metropolialue kaipaa korjausta

Uudenmaan puutteet liittyvät asumiseen ja joukkoliikenteeseen. Ongelmia ratkomaan tarvitaan Vasemmistoa.

Helsinkiläiset voisivat katsoa peiliin

On käsittämätöntä, miten Helsinki yrittää kaupunginjohtajansa Jussi Pajusen johdolla sitkeästi ottaa hallintaansa naapurikaupunkinsa täysin riippumatta siitä, mitä näiden asukkaat ovat asiasta mieltä. Metropolihallinto olisi kohtalokasta sekä kuntapalveluiden käyttäjille että asukkaiden demokraattisille vaikutusmahdollisuuksille.

Asumisen hinta on pääkaupunkiseudulla liian korkea

Pääkaupunkiseutu on hieno paikka asua. Metropolialue on Suomen veturi. Tällä alueella asuu noin viidesosa suomalaisista ja alue tuottaa taloudella mitattuna noin kolmasosan koko Suomen hyvinvoinnista.  Työpaikkojen synty ja talouden uusiutumiskyky on seudulla nopeampaa kuin muualla. Tiivis kaupunkirakenne luo edullisen ympäristön useille liiketoiminnoille ja mahdollistaa ihmisten sujuvan liikkumisen arjessa. 

Espoon asunnoissa ei koroteta vuokria 2015

Esitin Espoon Asunnot Oy:n hallituksessa 2.10., että yhtiö ei korota asukkaiden vuokria ensi vuonna. Esitykseni voitti äänin 4-3.  Vuokrien korottamisen puolesta äänestivät vähemmistöön jääneet Kokoomusta ja Vihreitä edustavat hallituksen jäsenet.

 

Emme hyväksy kasikuntahankkeen leikkauslistoja

Viime keskiviikkona Keski-Uudenmaan kahdeksan kunnan valtuutetuille esiteltiin kuntaliitoksen loppuraportti. Otimme raporttiin kantaa:

Vasemmistoliiton valtuustoryhmät Keski-Uudellamaalla suhtautuvat kielteisesti kahdeksan kunnan laajuiseen kuntaliitokseen ja sen mukana tuleviin leikkauslistoihin.

Kahdeksikko on liitosalueena liian suuri. Se kaventaa lähidemokratiaa ja vie lähipalveluita koskevaa päätöksentekoa kauemmas kuntalaisten arjesta.

Metropolihallitus keskittää ja unohtaa maakunnat!

 

Viisikko pääsi sopimukseen minihallitusneuvotteluissa miniohjelmasta.

 

Ensimmäisten tietojen mukaan Suomi saa metropolialueen hallituksen. 

 

Viisikko unohtaa ohjelmassaan käytännössä kokonaan Helsinki-Turku-Tampere-kolmion ulkopuoliset alueet.  Ei ihme, kun kaikki viisi puoluejohtajaa asuu kolmion sisällä.  Jutta Urpilainen sentään oli Pohjanmaalta.

 

Miten hallituspuolueiden unohdettujen alueiden kansanedustajat aikovat selvitä lähestyvissä eduskuntavaalseissa?  No, se on heidän murheensa.

Suurhelsinki tulossa - 5 kuntaa yhteen???

Kuntajakoselvittäjät Mikko Pukkinen, Cay Sevón ja Matti Vatilo yrittivät selvittää yhdeksän kuntaa kattavan Suurhelsingin syntymistä. 03 Jun 2014 heidän raporttinsa tuli ulos. Se ehdottaa Pajusen ja Vapaavuoren lempitavoitteen toteutumista, eli Suurhesaa, johon kuuluisivat Helsinki, Espoo, Vantaa Kauniainen, Sipoo ja lisäksi Tuusulan eteläosa. Seuraavassa joitakin esityksen piirteitä:

Metropolihallinto tarjoaa ratkaisuja

Hallituksen asettama työryhmä julkaisi perjantaina 21.3. metropolihallintoa koskevat vaihtoehdot. Työryhmän esittämät kaksi mallia eroavat merkittävästi toisistaan. Toisessa mallissa kuntia osallistuisi kuusitoista ja valtaa metropolihallinnolla olisi maltillisesti. Toisessa kuntia olisi kymmenen, mutta metropolihallinnolla paljon valtaa. Kummassakin ehdotuksessa valtaa vähennetään kunnalliselta tasolta ja se asettaa alueen kunnat uusien haasteiden eteen. Minkälainen on Keski-Uudenmaan kuntien tulevaisuus? Mikä on paras vaihtoehto?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä